Hospodářské noviny Datum: 09.09.2008 Nadpis: Přes české hranice vedou stovky cest, lidé je míjejí Autor: Marek Pokorný
Marek Štastný se na výlet ze Šumavy do Rakouska chystal opravdu pečlivě. Na internetu si našel nejkratší možnou cestu autem z Lipna k Dunaji na tamní cyklostezku. Aspoň si to myslel.
"Najeli jsme tam a zpět přes dvě stě kilometrů. Ale o dva dny později, když jsme si udělali výlet kolem Lipna, jsme zjistili, že je tu hned vedle otevřen nový hraniční přechod. Kdybychom to věděli dřív, polovinu cesty bychom ušetřili," říká.
Vyhledávač mu totiž našel cestu přes přechod ve Strážném, vzdálený přes padesát kilometrů. To, že je možné jet i přes přechod v Zadní Zvonkové, mu internet "zatajil".
Kilometry navíc takto najezdí takřka každý turista. O nových přechodech totiž většina lidí příliš neví. Přesto, že některé z nich je možné používat už více než dva roky, jejich úplný seznam ani neexistuje.
S povolením, kudy chcete
A po vstupu do schengenského prostoru a zrušení hraničních kontrol už ministerstvo vnitra přestalo tyto přechody i evidovat - jsou z nich pouhá "silniční propojení". "A ta jsou už dnes věcí krajských úřadů či národních parků," říká vedoucí odboru státních hranic Ladislav Heythum. "Když to vlastník komunikace povolí, můžete jet, kudy chcete," dodává.
Ani samy kraje ale o všech svých přechodech nevědí. Například mluvčí Moravskoslezského kraje Barbora Odstrčilíková poslala HN seznam zhruba pěti desítek platných přechodů. Zda je úplný, sama neví.
"Provoz na hraničních komunikacích je teď většinou ve správě obcí s rozšířenou působností," říká s tím, že kraj již dál neeviduje, zda některá obec nezprovoznila nějakou cestu.
A spolehnout se nelze ani na nejnovější mapy. "Přechody vůbec neřešíme a do map je kreslíme pouze na území národních parků, kde není možné se pohybovat jinde než po vyznačených cestách," vysvětluje ředitel nakladatelství Kartografie Radek Hlaváček. Právě jeho podnik zpracovává podklady k většině map v Česku.
Zakreslit všechny přechody do map je podle Hlaváčka nemožné, hlavně kvůli tomu, že si každá obec cesty a přechody určuje sama. A nyní je možné přejet do sousedního státu prakticky kdekoliv, třeba i po polních cestách - pokud tam není zákaz vjezdu. "Řidiči si to musí zjistit sami. Do automap kreslíme jen garantované přechody, tedy i ty, kterými mohou jezdit autobusy či nákladní auta," dodává Hlaváček.
Jsme rádi, že je tu klid
Ani společnost Seznam, která provozuje portál www.mapy.cz, není schopna říct, zda a kdy různá další spojení Česka se světem na svých mapách rozšíří. Podle manažera portálu Tomáše Forcheho sice firma do konce měsíce spustí nový plánovač tras do zahraničí, zda ale zahrne i tyto zatím "neviditelné" přechody, jasné není.
Většina lidí z příhraničních obcí je ale ráda, že řidiči o nových přechodech příliš nevědí, a že je v nich proto relativní klid.
Podle starostky Nové Pece Věry Lavičkové, do jejíhož katastru spadá zmíněný přechod do Rakouska v Zadní Zvonkové, už si ale lidé cestu přes nový přechod nacházejí. "Hlavně v zimě tady je velký provoz. To nám tudy jezdí autobusy do lyžařského střediska Hoch Ficht," říká.
Zachraňme Šumavu občanské sdružení, o.s.
Karla Čapka 1166, 373 41 Hluboká nad Vltavou
IČO: 26568535, DIČ: CZ26568535
číslo účtu: 2073904309/0800